Gebruikservaringen & klantentestimonials
Ontdek hoe de UCLL dankzij EPLAN Education bruggen bouwt tussen engineering en onderwijs
De UC Leuven-Limburg is een Vlaamse hogeschool die in 2014 ontstaan is uit een fusie van de voormalige hogescholen KHLim (Katholieke Hogeschool Limburg), KH Leuven (Katholieke Hogeschool Leuven) en Groep T (Faculteit Industriële Ingenieurswetenschappen van de KU Leuven). Binnen de afstudeerrichtingen energietechnologie en elektromechanica geeft Nico Bartholomevis het vak elektrisch ontwerp.
Moving Minds: UC Leuven-Limburg
De UC Leuven-Limburg is een Vlaamse hogeschool die in 2014 ontstaan is uit een fusie van de voormalige hogescholen KHLim (Katholieke Hogeschool Limburg), KH Leuven (Katholieke Hogeschool Leuven) en GroepT (Faculteit Industriële Ingenieurswetenschappen van de KU Leuven). De instelling organiseert onderwijs op tien campussen, verspreid over vijf steden of gemeenten in Vlaanderen. De UC Leuven-Limburg bestaat uit drie groepen: ‘Lerarenopleidingen’, ‘Gezondheid en welzijn’ en ‘Management en Technologie’. Iedere groep bundelt opleidingen en onderzoeks- en dienstverleningsactiviteiten. Dat doen ze met eigen partners, kansen en uitdagingen.
In totaal biedt de UC Leuven-Limburg 30 professionele bacheloropleidingen aan op 10 campussen in Limburg en Vlaams-Brabant. Met meer dan 14.500 studenten en 1.700 medewerkers is de samenwerking één van de grootste verstrekkers van hoger onderwijs in Vlaanderen. UC Leuven-Limburg is lid van de Associatie KU Leuven.
De campus Diepenbeek is één van de tien campussen van de UC Leuven-Limburg. Deze campus bestaat uit drie onderwijsgroepen. Je kan er zowel les volgen aan de groep ‘Lerarenopleidingen’, ‘Gezondheid en Welzijn’ en ‘Management en Technologie’.
Moving Minds: UC Leuven-Limburg
De UC Leuven-Limburg is een Vlaamse hogeschool die in 2014 ontstaan is uit een fusie van de voormalige hogescholen KHLim (Katholieke Hogeschool Limburg), KH Leuven (Katholieke Hogeschool Leuven) en GroepT (Faculteit Industriële Ingenieurswetenschappen van de KU Leuven). De instelling organiseert onderwijs op tien campussen, verspreid over vijf steden of gemeenten in Vlaanderen. De UC Leuven-Limburg bestaat uit drie groepen: ‘Lerarenopleidingen’, ‘Gezondheid en welzijn’ en ‘Management en Technologie’. Iedere groep bundelt opleidingen en onderzoeks- en dienstverleningsactiviteiten. Dat doen ze met eigen partners, kansen en uitdagingen.
In totaal biedt de UC Leuven-Limburg 30 professionele bacheloropleidingen aan op 10 campussen in Limburg en Vlaams-Brabant. Met meer dan 14.500 studenten en 1.700 medewerkers is de samenwerking één van de grootste verstrekkers van hoger onderwijs in Vlaanderen. UC Leuven-Limburg is lid van de Associatie KU Leuven.
De campus Diepenbeek is één van de tien campussen van de UC Leuven-Limburg. Deze campus bestaat uit drie onderwijsgroepen. Je kan er zowel les volgen aan de groep ‘Lerarenopleidingen’, ‘Gezondheid en Welzijn’ en ‘Management en Technologie’.
Management en Technologie
Nico Bartholomevis is docent in de groep Management en Technologie. Deze groep bestaat uit de opleidingen office management, business management, chemie, energietechnologie, Elektronica-ICT en elektromechanica.
Binnen de afstudeerrichtingen energietechnologie en elektromechanica geeft Nico Bartholomevis het vak elektrisch ontwerp. Meer dan 120 studenten hoger onderwijs volgen deze les. Daarnaast doceert hij ook aan leerkrachten van secundaire scholen. “Dat kadert binnen de strategie van de UCLL”, legt Nico uit. “We willen bruggen bouwen tussen het hoger en het secundair onderwijs. Het is belangrijk dat ik deze opleidingen geef, zodat we allemaal op hetzelfde niveau van kennis zitten. Studenten die later het hoger onderwijs instappen, hebben zo een stevige basiskennis.”
Niet elektrisch tekenen maar elektrisch ontwerpen
Veel mensen denken dat Nico Bartholomevis elektrisch tekenen doceert. “In feite is dat helemaal niet zo”, geeft de docent aan. “Mijn leerlingen leren om elektrisch te ontwerpen. In mijn ogen is dat veel belangrijker dan louter elektrisch tekenen. Zo tonen ze aan dat ze weten waar ze mee bezig zijn.”
“Als belangrijke ondersteuning van mijn lessen elektrisch ontwerp gebruik ik de EPLAN Education software”, legt Nico uit. “Ik koos 25 jaar geleden al voor de EPLAN software omdat het toen al de standaard was in de industrie. Bovendien kunnen de studenten gebruik maken van de kosteloze studentenversie. Daarbij leg ik er de focus op dat mijn studenten zich steeds zo zelfstandig mogelijk ontplooien.. Dat doe ik door ze autonoom aan een gemeenschappelijk project te laten werken. Op deze manier stoom ik ze volledig klaar voor het echte werk. Zelfstandigheid en kennis zijn immers erg belangrijke eigenschappen in de huidige engineeringswereld.”
Elektro ontwerp in de praktijk
Als concreet project laat Nico zijn studenten een waterzuiveringsinstallatie maken: “Stap voor stap voeg ik nieuwe technologieën aan het project toe. Zo leren mijn studenten met alle functies werken. Daarbij beginnen ze vanuit een contactor gestuurde toepassing. Daarna gaan ze over op een PLC-gestuurde toepassing, waarop ze eindigen met een veldbus-gestuurde toepassing.”
“Elektro hardware engineering gaat over het maken van de juiste keuzes rond componenten”, vindt Nico. “Daarbij moeten de verbindingen tussen deze componenten volgens de juiste technieken, dimensies en conform de geldende normen gebeuren. In mijn ogen is dit helemaal iets anders dan simpelweg een schema te tekenen”, meent Nico.
Het EPLAN Data Portal
Tijdens deze opdrachten maken Nico’s studenten veel gebruik van het EPLAN Data Portal. “Het EPLAN Data Portal is een geweldige tool voor elektro hardware engineering”, vindt Nico. “Toch geef ik toe dat mijn verwachtingen in het beginstadium veel hoger waren. De database was beperkt en de beschikbare artikelen hadden geen directe relatie met mijn lessen. Daarom bleef ik met mijn eigen database doorwerken”, voegt Nico toe.
Toch schakelde Nico Bartholomevis enkele jaren geleden terug over op het EPLAN Data Portal: “Dat kwam door het snel groeiend aantal artikelen in het EPLAN Data Portal. Ik heb eerst zelf een jaar geëxperimenteerd, waarna ik het terug in mijn lessen heb geïmplementeerd. Het zorgt er voor dat mijn studenten veel efficiënter en zelfstandiger werken. Hier draait Efficient Engineering toch om?”, vertelt Nico.
Elektro ontwerp in de praktijk
Als concreet project laat Nico zijn studenten een waterzuiveringsinstallatie maken: “Stap voor stap voeg ik nieuwe technologieën aan het project toe. Zo leren mijn studenten met alle functies werken. Daarbij beginnen ze vanuit een contactor gestuurde toepassing. Daarna gaan ze over op een PLC-gestuurde toepassing, waarop ze eindigen met een veldbus-gestuurde toepassing.”
“Elektro hardware engineering gaat over het maken van de juiste keuzes rond componenten”, vindt Nico. “Daarbij moeten de verbindingen tussen deze componenten volgens de juiste technieken, dimensies en conform de geldende normen gebeuren. In mijn ogen is dit helemaal iets anders dan simpelweg een schema te tekenen”, meent Nico.
Het EPLAN Data Portal
Tijdens deze opdrachten maken Nico’s studenten veel gebruik van het EPLAN Data Portal. “Het EPLAN Data Portal is een geweldige tool voor elektro hardware engineering”, vindt Nico. “Toch geef ik toe dat mijn verwachtingen in het beginstadium veel hoger waren. De database was beperkt en de beschikbare artikelen hadden geen directe relatie met mijn lessen. Daarom bleef ik met mijn eigen database doorwerken”, voegt Nico toe.
Toch schakelde Nico Bartholomevis enkele jaren geleden terug over op het EPLAN Data Portal: “Dat kwam door het snel groeiend aantal artikelen in het EPLAN Data Portal. Ik heb eerst zelf een jaar geëxperimenteerd, waarna ik het terug in mijn lessen heb geïmplementeerd. Het zorgt er voor dat mijn studenten veel efficiënter en zelfstandiger werken. Hier draait Efficient Engineering toch om?”, vertelt Nico.
Lange historiek
Nico Bartholomevis begon in 1989 met het gebruik van de EPLAN Software. “Doordat er in die tijd nog geen vestiging van EPLAN in België was, bestelde we de software in het Duitse hoofdkantoor”, legt Nico uit. “Daarnaast waagde ik mezelf ook aan het EPLAN Certified Program in Wuppertal. Ik behaalde er een zeer mooie score. Daar ben ik nog steeds trots op”, glundert Nico.
Door zijn uitgebreide kennis van hardware engineering en zijn kennis van EPLAN werkt Nico Bartholomevis regelmatig samen met Limtec voor het geven van opleidingen. “Zo geef ik opleidingen aan leerkrachten van secundaire scholen”, zegt Nico. ”Dit kadert binnen de strategie van UCLL. Naast deze opleidingen geef ik ook de bijhorende opleidingen bij de Education Cabinet, een initiatief van een zestal partners om het vak bordenbouw op te waarderen in technische scholen.
Nico heeft verschillende veranderingen binnen EPLAN meegemaakt. “Een echte mijlpaal voor mij vond ik de lancering van EPLAN Education in 2007”, vertelt Nico. “Het concept spreekt me nog altijd aan omdat het een brug slaat tussen het secundair onderwijs, het hoger onderwijs en de industrie. Daarnaast bracht het nog een aantal positieve neveneffecten met zich mee. Zo verdween het aantal illegale versies onder de studenten in sneltempo.”
Toekomst in verandering: EPLAN Platform
Nico Bartholomevis ziet de integratie van verschillende engineeringsdomeinen binnen het vak elektrisch ontwerp als een noodzaak. “Zo is het belangrijk dat procesengineering geïntegreerd wordt met elektro hardware engineering. Hetzelfde geldt voor het pneumatisch/hydraulisch ontwerp, aangezien deze ook elektrisch gestuurd worden. EPLAN Fluid en EPLAN Preplanning is hier dé geschikte oplossing voor. Daarnaast zie ik ook een duidelijke trend in elektro hardware engineering: de migratie van 2D naar 3D. Deze herken ik vanuit de mechanische wereld. In mijn ogen is EPLAN Pro Panel hiervoor de tool bij uitstek”, zegt Nico.
Nico denkt dat de overschakeling van EPLAN 2.3 naar EPLAN 2.5 niet snel genoeg kan gebeuren. “ Softwaregigant Microsoft evolueert van 32 bit naar 64 bit. Dat zorgt voor heel wat problemen. EPLAN anticipeert hierop door zowel een 32 bit- als een 64 bit-versie beschikbaar te stellen met bijhorende service. Zowel voor mijn studenten als voor mezelf zie ik dit als een prima service”, verklaart Nico.
Tot slot ziet Nico zijn studenten in de toekomst geen eigen macro’s maken. “Je kan toch alles vinden op het EPLAN Data Portal”, zegt Nico. “EPLAN gaat uit van dezelfde filosofie: wanneer je één keer iets hebt gemaakt, is het niet nodig om dit opnieuw te doen. Ik ben er zeker van dat we nog niet alles gezien hebben van EPLAN. Het is een bedrijf dat constant in verandering is en dat ook effectief luistert naar zijn gebruikers.” verzekert Nico.
Toekomst in verandering: EPLAN Platform
Nico Bartholomevis ziet de integratie van verschillende engineeringsdomeinen binnen het vak elektrisch ontwerp als een noodzaak. “Zo is het belangrijk dat procesengineering geïntegreerd wordt met elektro hardware engineering. Hetzelfde geldt voor het pneumatisch/hydraulisch ontwerp, aangezien deze ook elektrisch gestuurd worden. EPLAN Fluid en EPLAN Preplanning is hier dé geschikte oplossing voor. Daarnaast zie ik ook een duidelijke trend in elektro hardware engineering: de migratie van 2D naar 3D. Deze herken ik vanuit de mechanische wereld. In mijn ogen is EPLAN Pro Panel hiervoor de tool bij uitstek”, zegt Nico.
Nico denkt dat de overschakeling van EPLAN 2.3 naar EPLAN 2.5 niet snel genoeg kan gebeuren. “ Softwaregigant Microsoft evolueert van 32 bit naar 64 bit. Dat zorgt voor heel wat problemen. EPLAN anticipeert hierop door zowel een 32 bit- als een 64 bit-versie beschikbaar te stellen met bijhorende service. Zowel voor mijn studenten als voor mezelf zie ik dit als een prima service”, verklaart Nico.
Tot slot ziet Nico zijn studenten in de toekomst geen eigen macro’s maken. “Je kan toch alles vinden op het EPLAN Data Portal”, zegt Nico. “EPLAN gaat uit van dezelfde filosofie: wanneer je één keer iets hebt gemaakt, is het niet nodig om dit opnieuw te doen. Ik ben er zeker van dat we nog niet alles gezien hebben van EPLAN. Het is een bedrijf dat constant in verandering is en dat ook effectief luistert naar zijn gebruikers.” verzekert Nico.