Laat EPLAN het zware tilwerk doen
Wie de kans krijgt om bij Huisman in Schiedam rond te kijken, raakt snel onder de indruk van de entourage. Het bedrijf is gespecialiseerd in het ontwerpen en bouwen van bijzondere hijsen transportinstallaties voor de scheepvaart-, offshore- en civiele industrie over heel de wereld.
Wie de kans krijgt om bij Huisman in Schiedam rond te kijken, raakt snel onder de indruk van de entourage. Het bedrijf is gespecialiseerd in het ontwerpen en bouwen van bijzondere hijsen transportinstallaties voor de scheepvaart-, offshore- en civiele industrie over heel de wereld. Het mag duidelijk zijn dat daar nogal wat engineerwerk bij komt kijken. Daarvoor wordt gebruik gemaakt van de software van EPLAN. "EPLAN Electric P8 heeft bij ons absoluut invloed op de verhoging van de efficiency". Aan het woord zijn Jens Ekelaar en Electrical Engineer Yvo Visscher. Binnenshuis"Wij hebben alle kennis in eigen huis. De ontwikkeling doen we dan ook zelf en dat is best bijzonder", aldus Jens Ekelaar. "De concepten die designers hebben bedacht, werken wij uit naar tekeningen", vult Yvo Visscher aan. "Ik heb een coördinerende functie binnen de grote groep engineers. Mijn belangrijkste taak bestaat momenteel uit het implementeren van EPLAN Electric P8." Yvo is een absolute expert op het gebied van EPLAN. Wij zijn zelfs soms proefkonijn bij een nieuwe update", aldus Jens Ekelaar, Manager Electrical Department bij Huisman. Gestructureerd"Toen ik in 2000 bij Huisman-Itrec kwam hadden we net één licentie aangeschaft. We hebben daarna lange tijd met enkele licenties gewerkt voordat we in 2005 fors hebben uitgebreid. Bovendien gingen de engineers van hydrauliek met EPLAN Fluid werken. Dit in verband met de integratie en afstemming van de 2 afdelingen. Het gestructureerd werken, wordt binnen de afdeling hydrauliek nu als grootste pluspunt gezien. In het begin zaten ze overigens helemaal niet te wachten op een andere manier van werken. Na de ingebruikname is de afstemming sterk verbeterd. Overigens is de komende tijd nog een aantal stappen te zetten om dit te optimaliseren. We lopen daarbij soms ook tegen een knelpunt aan zoals de performance als er meerdere engineers in een project zitten. EPLAN is druk bezig om dat te verhelpen", aldus Jens en Yvo. Vergelijk"We hebben afgelopen jaar voor de mechanical afdeling een aantal oplossingen tegen het licht gehouden. Zij behoren tot de grootste partijen op het gebied van Autocad in Nederland en gaan nu over naar een 3d-pakket. Sommige van die aanbieders hebben ook electrical engineering in het pakket. We hebben toen een vergelijk gemaakt en bekeken wie het beste scoorde."Mogelijkheden"Software is natuurlijk nooit af. Ook EPLAN Electric P8 blijft groeien. In elke nieuwe versie en update komen er opties bij. Dat heeft gek genoeg ook een nadeel. De mogelijkheden worden immers steeds groter en je moet daarbij goed afwegen wat je wel en niet wilt gebruiken. We zijn tevreden met wat we hebben. Het kan natuurlijk altijd beter. Daar weet EPLAN ook en daar wordt hard aan gewerkt. Het zelf corrigerende vermogen van EPLAN heeft ons altijd aangesproken. En nog. Handmatig fouten checken is een ramp. Dat hoeft binnen EPLAN gelukkig niet. Gigantische projecten kunnen daarmee gemanaged worden."Efficiency"De nieuwe versie is een stuk flexibeler. Daardoor kun je bijvoorbeeld makkelijker macro’s aanmaken en gebruiken. Het zat wel in de vorige versie, maar het is nu binnen een muisklik te bereiken en een stuk logischer ingedeeld. Je moet met een nieuwe versie, zeker als die zo vernieuwend is als EPLAN Electric P8, niet gelijk in het diepe springen. Het is verstandig om het gefaseerd aan te pakken. Wij zijn eerst gestart met macro’s en dat soort zaken voordat we aan een project begonnen. Dat was bovendien een project dat we al voor 90% in de vorige versie hadden gedraaid. De standaardisatie is een groot voordeel, want de bouwer kan iedere keer vanuit dezelfde opzet werken. Het verhoogt nadrukkelijk de efficiency. Gezien de huidige krappe arbeidsmarkt is dat een prettige bijkomstigheid."Voorop lopen"Na de introductie van EPLAN Fluid hebben we gelijk besloten om EPLAN Electric P8 ook te implementeren. Alle opgegeven items die in 5 Fluid niet naar tevredenheid werkten, zijn door EPLAN opgepakt en verwerkt in EPLAN Electric P8. De hydraulic afdeling was daar erg blij mee. Omdat we voorop liepen met die introductie konden we ook wat sturing geven aan de ontwikkeling. Huisman is een bedrijf dat graag voorop loopt. Dat past bij onze slimme en innovatieve cultuur en aanpak. Dan moet je daar ook met de programmatuur op inspelen. Het is een goede keuze geweest. Natuurlijk komt zo’n implementatie nooit uit. We hebben het al zo druk en moeten er dan ook zo’n implementatie nog bij doen. Maar het werpt absoluut zijn vruchten af."Veel mogelijk"Een nadeel van EPLAN Electric P8 is dat je veel mogelijkheden hebt. Je moet het afbakenen om het gestroomlijnd te houden. Wij willen een standaard. Die hebben we nu en die leggen we op, zowel intern als aan derden. Als het zoveel kan, is het belangrijk dat je van te voren je strategie bepaalt en op papier zet. Je kan zo’n implementatie er niet even bij doen. Onderschat het niet. Het biedt veel voordelen, maar neem het serieus en maak er iemand vrij voor. Met EPLAN Electric P8 ben je klaar om gestructureerd te werken."Helicopteren"We zullen dit jaar starten met de koppeling van Fluid en P8. Daar zijn ook weer forse voordelen mee te halen. Andere kansen liggen in het uitbreiden van de materiaallijsten met koppeling naar de ERP-oplossing en ons project data management systeem. Er ontbreken soms zaken die je in EPLAN 5 wel had. Die moet je zelf weer creëren. Dat biedt je aan de andere kant wel de kans om er nogmaals kritisch naar te kijken. Het is goed om de "verouderde" processen eens kritisch onder de loep te nemen. Daar zijn wij bewust mee bezig. Dat kan ook haast niet anders voor een bedrijf dat creatief wil zijn."Automatisering"Wat automatisering voor ons betekent? Als je wilt groeien als organisatie dan heb je het nodig. Anders wordt het een chaos. Het geeft efficiency en houdt de boel beheersbaar. We hebben bewust iedereen naar de EPLAN-opleiding gestuurd. Dat is absoluut nuttig. Daar leert men ook kijken hoe dingen anders kunnen."Verbeteringen"Ik zou het prettig vinden als de usergroup bijeenkomsten niet in Zevenaar worden gehouden, maar centraler in het land. Verder vind ik het jammer dat er geen verslag van wordt gemaakt. EPLAN mag daar wat mij betreft de usergroup actief in ondersteunen. Het is goed dat ze een enorme verbetering hebben doorgevoerd met EPLAN Electric P8, maar ze moeten niet volgend jaar opnieuw met een compleet nieuw systeem komen. Laat ze zich focussen op goede updates binnen EPLAN Electric P8, waarmee verbeterslagen gemaakt kunnen worden en de efficiency nog verder omhoog kan. Een andere aanrader voor EPLAN is dat ze ons wat beter inzicht geven in de vele add-ons die beschikbaar zijn. Daar hebben we nu geen goed inzicht in. Verder zou EPLAN meer reclame moeten maken voor zichzelf. Daarbij bedoel ik overigens geen advertenties. Het ontbreekt soms aan informatie, waar we dan zelf achterheen moeten. Vaak blijkt dat ze dan een goede oplossing voor handen hebben. Daar zouden ze meer mee naar buiten moeten komen."Over Huisman Huisman is gespecialiseerd in het ontwerpen en bouwen van hijs- en transportinstallaties voor de scheepvaart-, offshore- en civiele industrie over heel de wereld. Het 80 jaar oude staalbewerkingsbedrijf Huisman en het 25 jaar oude ingenieursbureau Itrec zorgen er samen voor dat producten van tekentafel tot ingebruikname volledig in eigen beheer worden geproduceerd. De projecten zijn zeer complex en innovatief en vragen om oplossingsgericht denkwerk. Daar ligt dan ook de kern van het succes: in de combinatie van hoogwaardige techniek en creativiteit. Van concept tot constructie De klanten kiezen zelden voor een standaardproduct. Elke afnemer heeft specifieke behoeften, maar medewerkers van Huisman zijn ook 'eigenwijs' genoeg om te zoeken naar de optimale oplossing. De Huisman engineersgedachte is: het kan altijd beter. De technische en creatieve conceptafdeling ontwikkelt een ontwerp dat voldoet aan de eisen van de klant. Via basic en detailed design vindt de verdere engineering van het staal en de aandrijving plaats, waarna de shopdrawings (werkplaatstekeningen) worden gemaakt. Deze vinden hun weg naar onze fabrieken in Tsjechië, China of Schiedam zelf, om vervolgens met het ingekochte materiaal en de staalkabels verwerkt te worden tot het uiteindelijke product. Dat eindproduct wordt geïnstalleerd op het schip voor de kade van de fabriek, waarna een laatste test volgt. Bij ‘groen licht’ volgt de uiteindelijke overdracht aan de klant. Producten De producten van Huisman zijn onder te verdelen in drie groepen: scheepskranen, pijpleginstallaties en boorinstallaties. De door Huisman ontwikkelde mastkranen zijn wereldwijd een standaard geworden in de zware scheepskranen. In het ontwerpen en bouwen van complexe pijpleginstallaties is Huisman met recht wereldmarktleider te noemen, en met de recente oplevering van een gecontaineriseerde (olie) boorunit krijgt Huisman voet aan grond in de boorwereld. Groei Huisman maakt al geruime tijd een enorme groei door. Getalenteerde en ambitieuze technici krijgen de kans om snel mee te groeien. Allereerst gaat het daarbij om een verdieping van het werk: meer ingewikkelde projecten kunnen uitvoeren. Daarnaast kan men zich zowel in de hoogte als in de breedte verder ontwikkelen. Alleen met de kennis, creativiteit en het lef van de medewerkers kan Huisman het bedrijfsdoel realiseren: van concept tot constructie, waarbij unieke prestaties in unieke projecten worden gerealiseerd. Tips voor collega bedrijven"Wees ook kritisch naar jezelf over hoe je zaken gebruikt. Je bent soms zelf een weg ingeslagen die anders en vaak veel efficiënter kan. Bij EPLAN 5 ben je als bedrijf in een bepaalde richting qua werkwijze gegroeid. Soms denkt men dan dat ze het niet zien zitten om dat allemaal te veranderen. Ten onrechte vind ik. De overgang naar EPLAN Electric P8 biedt je de gelegenheid om alles weer eens recht te zetten en biedt een prima gelegenheid tot opschoning. Neem bijvoorbeeld onze componentendatabase. Die is nu 10x zo klein. Zie een nieuwe versie waarvoor die ook is bedoeld".