AMT uit Fort Wayne ontwerpt tot 30% sneller dankzij EPLAN
Advanced Machine & Tool (AMT) uit Fort Wayne, Indiana, maakte enkele jaren geleden de overstap van AutoCAD Electrical naar EPLAN. Met resultaat.
Specialist in wikkel- en opwindmachines stapt af van AutoCAD Electrical Advanced Machine & Tool (AMT) uit Fort Wayne, Indiana, maakte enkele jaren geleden de overstap van AutoCAD Electrical naar EPLAN. Met resultaat. De Amerikaanse machinebouwer zag zijn productiviteit aanzienlijk toenemen. Apparaatcodering, draadnummering, standaardisering van het machineontwerp, archivering en hergebruik van recurrente inhoud. Deze en andere productontwikkelingstappen die eerder nogal tijdrovend waren, verlopen nu veel eenvoudiger en sneller. Het traject dat Advanced Machine & Tool Corporation (AMT) naar EPLAN leidde, kende een ongewone start. De meeste bedrijven die naar EPLAN omschakelen, doen dat bewust. Omdat ze weten dat hun bestaande CAD-software niet langer voldoet aan de huidige of toekomstige eisen. Bij AMT lag dat anders. De AMT-technici werkten al geruime tijd met AutoCAD Electrical en hadden niet het gevoel dat ze iets misten. Tot een belangrijke automotive-klant eiste dat AMT haar elektrische machineontwerpen in EPLAN aanleverde. De reden? De klant wilde via EPLAN de productie van documentatie versnellen en de nauwkeurigheid verbeteren. Deze vraag stimuleerde AMT tot een kritische analyse over de mogelijkheden en voordelen van EPLAN. Het onderzoek toonde aan dat EPLAN de betere optie was. Dus startte AMT een proces op om alle elektrische en hydraulische/pneumatische taken geleidelijk naar het EPLAN Platform over te hevelen. Vandaag zijn de AMT-technici maar al te blij met deze evolutie. "Ik dacht dat we goed zaten met ons oude CAD-systeem, maar ik zou daar nu zeker niet meer naar terug willen," aldus elektrotechnicus Mark Lohrman. Specialist in wikkel- en opwindmachines AMT is specialist in de bouw van wikkel- en opwindmachines en andere machines die worden gebruikt bij de productie van voornamelijk OEM’s voor de automotive en andere industrieën. Denk daarbij aan elektromotoren, generatoren, dynamo's. De engineeringfase van deze machines varieert van drie dagen tot maar liefst 60 weken voor de meest uitgebreide projecten. Meestal bestelt een klant één enkele machine voor de productie van een nieuwe motor of om zijn productie te verbeteren of te stroomlijnen. Lohrman: "Soms moeten we simpelweg een systeem bouwen dat bijna identiek is aan hun huidige machine. Of ze tonen ons een machine die ze zelf willen maken en vragen ons hoe ze de productie moeten aanpakken."Alle projecten in EPLAN Op die ene automotive klant na, die specifiek naar EPLAN-documentatie vroeg, hanteerde AMT een eerder conservatieve benadering voor de implementatie van EPLAN. Projecten werden met elkaar vergeleken om productiviteitswinsten te verifiëren. Het resultaat? Na verloop van tijd vonden steeds meer projecten in EPLAN plaats. Lohrman: "Nu zijn we op een punt beland waar we het project in EPLAN uitvoeren – ongeacht wat er wordt vrijgegeven. De overstap naar EPLAN maakt het mogelijk om nauwkeurige en goed gestructureerde documentatie te genereren. Sneller dan vroeger mogelijk was."Aanzienlijk tijdswinst dankzij automatisering Een opdracht die met AutoCAD wel tot twee weken werk kostte, klaart EPLAN in 23 tot 28 werkuren. De tijdsbesparingen vinden plaats op vier terreinen. In de eerste plaats de apparaatcodering en draadnummering. Vroeger verliepen die handmatig, nu geautomatiseerd. En dat samen met de aanmaak van de actuele apparaatcodes, draadnummers en klemmencodes. AMT-ingenieurs gebruiken de interne functionaliteit van EPLAN om printers in te stellen. Hiervoor verzenden ze simpelweg een Excel-spreadsheet met alle data. Tijdsbesparing: 4 tot 5 uur. Nog eens 5 uur worden bespaard door de automatische generatie van foutloze klemmenaansluitlijsten en BOM’s. De archivering van standaardcircuits die hergebruikt kunnen worden van project tot project levert nog eens 8 tot 12 uur tijdswinst op. En dan zijn er nog de hydraulische en pneumatische schema’s. Doordat zij geïntegreerd zijn in het complete project, worden foute apparaatbenamingen en zoekgeraakte componenten voorkomen. Nog eens een besparing van 6 uur. Voor grotere projecten groeien deze tijdsbesparingen natuurlijk nog eens proportioneel. Macroarchief blijft groeien"Automatische nummering is voor ons heel belangrijk," zegt Lohrman. "Ik kan naar de onderdelenlijst gaan en een onderdeel uitzoeken. Als er een macro aan gekoppeld is, ben ik al klaar." De voordelen van archivering en hergebruik van standaarddata groeien bovendien mee met de hoeveelheid content die als EPLAN-macro is opgeslagen: nu al meer dan 300 processen en meer dan 500 componenten. Lohrman: "Tekeningen worden gearchiveerd zodat we ze gemakkelijk terugvinden. Ik kan binnen een paar minuten een complete set tekeningen op het scherm downloaden. Ik hoef daarbij niet meer in papieren archieven te duiken. Terwijl de overgrote meerderheid van onze machines klantspecifiek is, zijn er enkele die we opnieuw maken met wat kleine aanpassingen. Met EPLAN downloaden we de tekeningen en voeren we vlot en eenvoudig de nodige kleine aanpassingen door. Zo genereren we razendsnel een reeks plannen." De engineers van AMT gebruiken nog een andere bron voor onderdelengegevens: het EPLAN Data Portal. Ze schakelen dit in om datasets van componenten – van onder andere Allen Bradley – te downloaden, maar ook andere informatie. "Het EPLAN Data Portal is heel gebruiksvriendelijk," zegt Lohrman. "Het zorgt voor een grote tijdsbesparing, omdat we niet alle pagina’s met documentatie moeten doorlopen om afmetingen te vinden. Als ik een nieuw onderdeel wil, ga ik altijd eerst naar het EPLAN Data Portal."Engineering wordt steeds meer geïntegreerd De overgang naar EPLAN verliep soepel bij AMT, mede dankzij de ondersteuning door EPLAN. Lohrman: "We krijgen een snelle reactie als we een verzoek indienen - meestal binnen de dag. Een EPLAN-onderhoudstechnicus kan online gaan en op mijn scherm meekijken en het probleem vaststellen. Zo lossen we veel gemakkelijker problemen op." AMT wil nu ook meer engineers trainen in EPLAN Fluid. Zo kan het bedrijf nog extra rendement boeken dankzij een betere integratie van de elektrische en hydraulische/pneumatische ontwerpen. Op die manier kunnen twee disciplines zij aan zij werken om de projecten bijkomend te versnellen en de resultaten verder te optimaliseren. Andere toekomstige stappen betreffen wellicht de aanschaf van het nieuwe EPLAN Engineering Center One. Op die manier zet AMT een eerste stap naar mechatronisch engineeren waarbij de machines in functionele eenheden kunnen worden ontworpen.